Ionut Ghionea

TRAINER IONUT GHIONEA

A publicat, ca autor sau coautor, peste 90 de articole de specialitate si 10 carti avand ca tematica proiectarea asistata cu aplicatii in inginerie mecanica, precum si numeroase alte lucrari in reviste si volume ale unor conferinte in domeniul ingineriei mecanice, din tara si strainatate.

 

Este unul dintre principalii promotori didactici ai programului CATIA in mediul universitar, dar si in mediul industrial romanesc, cu o activitate neintrerupta din anul 2003, concretizata in 3 manuale didactice (insumand aproape 1000 de pagini) si numeroase aplicatii si lucrari de laborator cu studentii din cadrul departamentului TCM. Site-ul sau, www.catia.ro, reuneste prezentari de carti, articole, tutoriale video, link-uri utile, teme de lucru individual etc. A participat in echipa la 15 contracte de cercetare stiintifica si de pregatire profesionala in cadrul unor proiecte cu finantare nationala si europeana.

CERTIFICARI SI PUBLICATII

Puteti consulta online cartile aici.

CERTIFICARI:

  • certificat “CATIA Certified Professional. CATIA V5R14 Part Design Specialist” – Dassault Systemes, octombrie 2006;
  • certificat “Maya 2008 Launch Overview” – curs Autodesk, aprilie 2009;
  • certificat “AutoCAD 2009 Update” – curs Autodesk, aprilie 2009;
  • certificat “Digital Prototyping Essentials” – curs Autodesk, august 2009;
  • certificat “Autodesk Implementation Expert Program – Manufacturing 2009” – curs Autodesk, ianuarie 2010;
  • certificat de absolvire a cursului de perfecționare “Formator” cod standard ocupational COR 241205 – Autoritatea Națională pentru Calificări, Ministerul Muncii și Ministerul Educației, Cercetarii si Tineretului, ianuarie 2010;
  • certificat de absolvire a cursului de perfecționare “Specialist în domeniul proiectării asistate de calculator” cod standard ocupational COR 213907 – Autoritatea Națională pentru Calificări, Ministerul Muncii și Ministerul Educației, Cercetarii si Tineretului, aprilie 2010;
  • certificat de absolvire a cursului de perfecționare “Consultant în informatică” cod standard ocupational COR 213104 – Autoritatea Națională pentru Calificări, Ministerul Muncii și Ministerul Educației, Cercetarii si Tineretului, aprilie 2011.
  • certificat “AutoCAD 2D Drawing Productivity” – curs Autodesk, februarie 2012;
  • certificat “AutoCAD 3D Design Productivity” – curs Autodesk, iunie 2012;
  • certificat “AutoCAD 2011 2D Drawing Fundamentals” – curs Autodesk, iunie 2012;
  • certificat “AutoCAD 2012 Certified Associate” – Autodesk, noiembrie 2012;
  • certificat “AutoCAD 2012 Certified Professional” – Autodesk, noiembrie 2012.

PUBLICATII:

1.Ghionea, I. – 3D Studio Max 4. Multimedia si modelare asistata. Editura Printech, ISBN: 973-652-630-5, septembrie 2002, Bucuresti, 230 pag.

2.Ghionea, I. – Initiere in modelarea asistata cu 3D Studio Max 4. Editura Albastra, ISBN: 973-650-116-7, august 2003, Cluj-Napoca, 268 pag.

3.Tabără, I., Ghionea, I. – Analiza structurală şi cinematică a mecanismelor plane cu bare. Editura BREN, ISBN 973-648-269-3, aprilie 2004, Bucureşti, 100 pag.

4.Ghionea, I. – Module de proiectare asistată în CATIA V5 cu aplicaţii în construcţia de maşini. Editura BREN, ISBN 973-648-317-7, iulie 2004, Bucureşti, 230 pag.

5.Ghionea, I. – Proiectare asistată în 3D cu AutoCAD. Îndrumar de laborator. Editura BREN, ISBN 973-648-441-6, martie 2005, Bucureşti, 112 pag.

6.Ghionea, I. – Proiectare asistată în CATIA v5. Elemente teoretice și aplicații. Editura BREN, ISBN 978-973-648-654-8, iunie 2007, Bucureşti, 462 pag., DOI: 10.13140/RG.2.1.1077.0642

7.Stăncescu, C., Manolache, D., S., Pârvu, C., Ghionea, I., Matei, M., T. –Proiectare asistată cu Autodesk Inventor. Îndrumar de laborator. Editura FAST, ISBN 978-973-86798-3-2, decembrie 2008, Bucureşti, 223 pag.

8. Ghionea, I. – CATIA v5. Aplicaţii în inginerie mecanică. Editura BREN, ISBN 978-973-648-843-6, martie 2009, Bucureşti, 258 pag., DOI: 10.13140/ RG.2.1.2387.7848

9. Stăncescu, C., Manolache, D., S., Pârvu, C., Ghionea, I., Tarbă, C. –Proiectare asistată cu Autodesk Inventor. Îndrumar de laborator. Editia a II-a, Editura FAST, ISBN 978-973-86798-7-0, martie 2012, Bucureşti, 372 pag.

10. Ćuković, S., Devedžić, G., Pankratz, F., Ghionea, I., Subburaj, K. –Praktikum ZA CAD/CAM – Augmented Reality, University of Kragujevac, Faculty of Engineering, CIRPIS Center, ISBN 978-86-6335-020-5, iunie 2015, Kragujevac, Serbia.

DIPLOME

Ionuţ Ghionea este lector la Universitatea Politehnică şi totodată unul dintre trainerii care au fost alături de noi încă de la începuturi. Predă cu pasiune şi cu metode moderne popularul curs CATIA V5 cât şi CAD şi a fost de acord să împărtăşească cu noi câteva impresii despre activitatea unui trainer, metodele preferate de predare precum şi păreri despre sistemul educaţional din ţară.

1. Care a fost momentul/ contextul când v-aţi hotărât să deveniţi trainer? Ce v-a determinat să alegeţi acest domeniu?
Datorita profesiei, in primul rind, m-am hotarit sa predau si in mediul privat. Am si ceva traditie in familie, suntem multi profesori, deci am luat si eu decizia de a urma aceasta cale.

2. Ce lucruri aţi descoperit în momentul asumării acestui rol?
Am descoperit ca job-ul presupune foarte multa munca, cunoastere, pregatire permananta pentru a fi la curent cu ce este nou, insa sunt si numeroase satisfactii.

3. Cum v-a îmbunătăţit experienţa de trainer felul în care interacţionaţi cu oamenii? Se remarcă o diferenţă marcantă sau aţi fost dintotdeauna un spirit nativ pedagog?
Cred ca da, ca profesor am dezvoltat unele abilitati in comunicarea cu oamenii, indiferent de pregatirea acestora.

4. Cum aţi început colaborarea cu ProManagement şi care ar fi motivele pentru care această companie se menţine fruntaşă în ceea ce priveşte trainingurile de calitate?
Eu am inceput colaborarea cu Pro Management in 2002 oferind cursuri pentru programul 3D Studio MAX, iar faptul ca sunt in echipa de traineri, cel mai vechi probabil, inseamna ca am avut incredere in companie, am apreciat intotdeauna seriozitatea si profesionalismul conducerii, felul in care cursantii si profesorii sunt respectati si tratati corect.

5. Ce metode de predare preferaţi şi de ce?
Prefer predarea directa, in fata clasei, insa am dezvoltat si un pachet de tutoriale video entru lucrul individual, in clasa sau acasa, a studentilor. Am observat deseori ca acesti cursanti au pregatiri diferite, prind mai repede sau mai greu anumite notiuni si sunt apoi capabili sa le aplici in cazuri concrete. Tocmai aceasta diferenta m-a determinat sa fac aceste aplicatii video, usor de urmarit pas cu pas, pentru ca in permanenta toata grupa sa aiba de lucru.

6. Care sunt strategiile abordate când studenţii/ participanţii au un nivel de cunoştinţe care nu sunt compatibile cu nivelul cursului pe care îl ţineţi? Cum gestionaţi astfel de cazuri?
In general, la cursurile predate de mine sunt anumite conditii minime pentru a fi urmate. Un nivel de baza al cunostintelor exista si poate fi dezvoltat cu ajutorul meu. Incerc sa explic si sa fac aplicatii pe intelesul tuturor, iar anumite notiuni si aplicatii sunt date ca tema suplimentara pentru a fi parcurse acasa. Desigur, inainte de tema, toata grupa primeste pe scurt pasii de rezolvare astfel incit, cu putina atentie si….bunavointa, aplicatiile sa poata fi depasite cu succes.

7. În ce măsură puteţi spune că folosiţi metode inovative de predare? Cum reacţionează cursanţii faţă în faţă cu aceste practici moderne?
Eu cred ca tehnicile mele, clasic + tutoriale video, dau rezultatele pe care mi le doresc. Cursantii apreciaza aceste tutoriale fiindca le sunt de un real folos in parcurgerea temelor si, desigur, in activitatea lor viitoare. Lista tutorialelor este in permanenta dezvoltare.

8. Cum aţi defini creativitatea în raport cu domeniul dvs. şi cum poate aceasta ajuta cursanţii să devină mai performanţi? Se poate „educa” creativitatea?
Creativitatea este importanta in orice domeniu. In general, o abordare creativa a unui curs este benefica studentilor, am observat deseori ca acestia tind sa isi schimbe, cel putin temporar, comportamentul, sa comunice intre ei, sa vina cu intrebari interesante, cu idei noi, sa lucreze impreuna. Cred ca da, se poate educa creativitatea, insa nu asta urmaresc eu la curs, este un proces de durata si depinde mult de caracterul/educatia/interesele fiecarei persoane.

9. Privind retrospectiv, studiile liceale sau superioare v-au trasat cariera din prezent? Sau v-aţi descoperit, dezvoltat pe parcurs fie abilităţi, fie curiozităţi care v-au propulsat în domeniul de acum?
Desigur, am invatat foarte mult in liceu si in facultate, am deprins anumite tehnici de predare si de abordare a unei grupe de studenti. A te face ascultat intr-o sala plina de oameni foarte diferiti este, cu adevarat, o abilitate importanta si obligatorie pentru un trainer.

10. Sistemul educativ de la ora actuală din România permite o deschidere reală spre piaţa muncii sau nu? Care sunt alternativele?
Depinde. Cel de stat are unele ancore in trecut, in materiile si modurile de predare ale anilor 80. Dar cred ca generatia noua de cadre didactice, insa doar cele care fac meseria cu pasiune si daruire, pot aduce o schimbare. Trebuie pusa si problema pregatirii anterioare a elevilor si studentilor, a educatiei acestora si a propriilor interese si perspective. Un elev interesat de un anumit domeniu va excela la o anumita materie si va fi, probabil, greu de convins sa faca o pasiune pentru alta unde nu se regaseste. Alternativa la invatamintul de stat este, cumva, cel privat, insa si acolo se lucreaza deseori cu profesori veniti de la stat. Sunt, desigur, numerosi profesionisti care cunosc la perfectie un anumit program/domeniu, insa au dificultati in a-l preda, modul lor de transmitere al cunostintelor este, cred, deficitar. Piata muncii actuala absoarbe cu repeziciune oamenii pregatiti, ba chiar si pe cei cu o pregatire mai slaba, insa dispusi sa invete. Spun asta fiindca am observat multi (prea multi) tineri care nu mai stiu sa invete sau nu o fac din comoditate si lipsa de interes. Este pacat fiindca anii de scoala, de educatie, nu se mai intorc si unele lipsuri in cunostinte sunt chiar greu sau imposibil de recuperat.

11. Care a fost cea mai interesantă experienţă din cadrul trainingurilor susţinute de dvs.?
E greu de spus, am avut foarte multe momente frumoase la curs si am intilnit oameni minunati. Cu unii am si ramas in relatii de prietenie. Cred ca este foarte important ca experienta interesanta si cu adevarat utila sa apartina cursantilor si sa isi aminteasca cu placere de curs, colegi si profesor.

12. Care sunt calităţile unui trainer de excepţie?
Profesionalismul si seriozitatea, cunoasterea materiei si abilitatea de a raspunde corect si concis la intrebari. Cursul nu trebuie sa fie o actiune monotona in care cineva preda si ceilalti isi iau notite sau…dorm, ci mai degraba un proces interactiv in care ambele parti, ca partenere, sa aibe de invatat una de la cealalta.

13. Care sunt calităţile unui cursant performant?
Dorinta de a invata, atit in clasa, cit si acasa. Repetitia, perseverenta, dorinta de a cunoaste sunt atuuri ale unui cursant care va face performanta.

14. Dacă aţi putea folosi trei cuvinte care să descrie relaţia dvs. cu ProManagement, care ar fi acelea?
Colaborare, colegialitate, implicare

15. În ce măsură trainingurile oferite de ProManagement creează oportunităţi de angajare cursanţilor?
Cred cu adevarat ca trainigurile oferite de companie, prin diversitatea lor si nivelul de cunostinte al profesorilor, creeaza oportunitati de angajare si/sau de promovare, insa un curs nu va garanta niciodata un job. Pentru a-l obtine si/sau a-l pastra sunt necesare multe alte competente. Un curs te introduce sau te specializeaza intr-un domeniu mai larg sau mai ingust, dar numai aplicarea cunostintelor, zi de zi, cu perseverenta si implicare poate conduce la rezultate foarte bune.